Ajatuksia
Ajatuksia kauneudesta
Millainen esine on kaunis?
Kaunis -tai kiehtova. Mikä kiehtoo, miellyttää silmää, mihin katse hakeutuu?
Ihminen
on kautta historian koristellut käyttöesineitään, vaatteitaan ja
asuinympäristöään. Varhaisista seinämaalauksista ja kiveen, luuhun tai
puupinnalle maalatuista tai kaiverretuista teoksista näkyy tekijän
kauneudenkaipuu. Vai onko kyseessä sittenkin oma kauneudenkaipuu, halu
etsiä kauneutta ympäristöstään? Ehkä varhainen tekijä onkin vain
pyrkinyt vangitsemaan saaliseläimen sielun tai merkinnnyt muistiin
saavutuksiaan?
En tiedä.
Ehkä kauneudenkaipuu on kuitenkin yhteistä ihmisille.
Muoto
ja muoti elää. Tavoitteet ja tarkoitus muuttuvat. Barokin rehevyys ja
runsaus keveni rokokoon eläviin ja luonnosta haettuihin muotoihin.
Klassismin aika oikoi ja kevensi huonekaluja. 1800 luvun kertaustyylit
herättelivät henkiin näitä vanhoja tyylejä, mutta sarjatyö ja koneet
tietysti vaikuttivat tekotapaan ja sitä myötä tyyliin. Viime vuosisadan
alun kansallisaatteiden innoittama romanttinen tyylisuunta (jugend,
kansallisromantiikka, art nouveau -nimillä tunnettuna eri puolilla
eurooppaa) korosti taas käsityöläisyyttä ja luontoaiheita, eläviä
linjoja.
Satakunta
vuotta sitten vallalle noussut tyylisuunta katkaisi puolestaan tämän
ajattelun. Funkis korosti muodon puhtautta, ja jonka kantava ajatus oli,
että esineen käyttö määräämuodon. Näinhän asia toki on -tiettyyn pisteeseen asti. Ei ornamentti kuitenkaan rikos ole, kuten tuolloin joku rohkeni väittää!
Historia
tuo oman lisänsä esineeseen, kulkee sen mukana ja kertoo tarinaa
ihmisistä tai olosuhteista ennen meitä. Luonnonmateriaalit kestävät
yleensä aikaa ja vanhenevat kauniisti.
Rakenne. Materiaalivalinta ja esineen käyttö määräävät sen rakenteen. Mittasuhteet ja rakenne kulkevat käsi kädessä.
Materiaalivalinta on mielestäni yksi keskeisimpiä esineen kauneuteen liittyviä asioita. Luonnonmateriaalit ovat kauniita jo itsessään -ja näistä puu on minulle erityisen tuttu.
Viereisen kuvan koivuinen yöpöytä Kaarne on
aika hyvä esimerkki puun käytön mahdollisuuksista. Käytettävyys
toteutuu -kansitaso ja vetolaatikko. Seinäkiinnitys jättää lattian
vapaaksi, ylimääräistä tilaa pöytä ei vaadi. Historiaa tällä ei vielä
juuri ole, mutta rakenteen keskeisin osa, käsin tehty sinkkaliitos,
juontuu satojen vuosien perinteistä. Liitoksen "kulmikasta luonnetta" on
hiukan pehmennetty pyöristämällä, se tuo pöytään paitsi rauhallista,
unenomaista pehmeyttä, myös mielenkiintoisen yksityiskohdan. Öljytty ja
vahattu puupinta miellyttävän samettinen ja jättää puun kuvioinnin
esiin. Lisätietoa sivulla Verkkokauppa
Raskassiipinen, ikiaikainen, kiiltäväsulkainen korppi tunnettiin aiemmin nimellä kaarne.